Het Spoorzone compromis van Lokaal de Bilt
Als coalitiepartijen het niet helemaal eens zijn over een onderwerp is onderhandelen om iets te bereiken het enige wat er te doen staat. Weglopen heeft ook consequenties. Dus ga je op zoek naar het compromis. Lokaal De Bilt heeft zich in het verleden uitgesproken over een bovengrens van 700 woningen. Daar hebben we goede redenen voor. Met name verkeersveiligheid en verkeersstromen zijn van belang. Net als meer realistische parkeernormen.
De Linkse partijen hebben hun vizier op zoveel mogelijk woningen en een lage parkeernorm gericht. U moet van hen met de bus of trein of fiets naar uw werk. Maar in onze ogen zijn er voldoende mensen juist afhankelijk van hun auto om bij hun werk te komen. Die hebben niets aan een matig openbaar vervoer.
Er is hard onderhandeld. We hebben op het punt gestaan de coalitie te verlaten. Maar dan waren er uiteindelijk 850 woningen gekomen en zouden wij daar indirect verantwoordelijk voor zijn. Dat wilden we zeker niet!
D66 heeft zich tijdens de onderhandelingen niet erg uitgesproken. Voor hen was 750 altijd al goed. Dus lieten zij ons de kastanjes uit het vuur slepen.
Zijn wij van Lokaal De Bilt tevreden? Hebben we een goed gevoel?
Niet echt, maar de wetenschap dat het slechter had kunnen uitpakken geeft aan dat we onze verantwoordelijkheid genomen hebben. We hebben maximaal onze invloed benut. Van de oppositie kregen wij complimenten over hoe wij ons opgesteld hadden. Een raadslid van Lokaal De Bilt heeft tegengestemd, en dat mag, omdat wij een dualistische partij zijn en raadsleden volgens de wet ‘zonder last stemmen’ en dat respecteren wij als partij als geen ander.
De inwoners op 1!
Ook als het om een veilige woonomgeving gaat, ook als we kijken naar de vraag naar woningen. Maar als je moet onderhandelen moet je ook altijd wat inleveren, het is niet anders, dat is de realiteit.
We krijgen nu de vraag wanneer er gebouwd gaat worden. Dat weten we niet. Maar er moeten eerst nog flink wat stukken opgeleverd worden. Er zijn veel eigenaren bij betrokken.
Wij denken dat over 5 jaar het eerste werk te zien zal zijn. Het totale project is hopelijk over 20 jaar gereed.
Niemand die nu weet hoeveel huizen er dan gebouwd zijn.
Want er is gesproken over een maximum van 750 en dat is meer dan genoeg voor dit stuk grond.
Lokaal De Bilt zal alert blijven op het groene karakter, het veranderende dorpse beeld en uw verkeersveiligheid. Maar ook wij zullen af en toe water bij de wijn moeten doen. Wij hopen op uw begrip!

*Tenslotte geven wij hierbij aan dat onze gedeeltelijke steun voor de motie van wantrouwen voor wethouder Krishan Hagendoorn over de schijn van belangenverstrengeling bij het verkeersonderzoek van Sweco een te zwaar raadsinstrument was waar een deel van de fractie afstand van neemt.


